En nu het Noordereiland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Anneke en Kees Kooijman - WaarBenJij.nu En nu het Noordereiland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Anneke en Kees Kooijman - WaarBenJij.nu

En nu het Noordereiland

Door: Anneke en Kees

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Kees

07 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Taupo

Abel Tasman, onze landgenoot die al in 1643 als eerste Europeaan Nieuw-Zeeland bereikte met een voorsprong van zo'n 125 jaar op de nummer 2, de Engelse James Cook. Als eerbetoon zijn er hier vele vernoemingen naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger. Daaronder het nationale park in het noordwesten van het Zuidereiland. Hier doen we een surf & turf. Gaat even niet over eten, maar over cruisen langs de kust van het park, je laten droppen in een baai op het strand, vervolgens via het binnenland lopen naar een baai een paar uur verder en daar weer opgepikt worden door de boot. Een leuke manier om het park te verkennen. Zeker met het uitstekende weer.
Op het Noordereiland beperken we onze activiteiten vooral tot het door actieve vulkanen gedomineerde midden. Eerste belangrijke stop: het Tongariro National Park. We maken hier een wandeling van 17 kilometer, onderdeel van het Northern Circuit, door vulkanisch gebied naar een aantal kratermeren. De volgende dag is het zicht helaas tot vrijwel nul gereduceerd, zodat een tweede tocht onmogelijk wordt. Kan dus ook gebeuren.
Net als op Zuid wordt hier wel gewaarschuwd voor dieren maar zien, ho maar. Nu weer de kiwi.
Ook goed nieuws, we zijn nu in een gebied gekomen met landschappen die we nog nooit eerder hebben gezien. Een voorbeeld daarvan is het Orakei Korako Geothermal Park: "a volcanic world of gushing geysers, hot springs, bubbling mud pools and some of the largest and most amazing silica terraces in the world". Nog best lastig, dat vertalen.
Op het moment van schrijven (half tien in de avond) stortregent het. We hopen dat de komende dagen toch nog wat tochten in deze omgeving gemaakt kunnen worden, want langzamerhand komt het einde van onze tijd hier in Nieuw-Zeeland in zicht. Ons volgende bericht komt dan vermoedelijk ook vanuit Australië.

NB. Het is nu 9 uur in de ochtend en het stormt nog steeds.

• 07 Maart 2017 - 21:48

Willy:

Hallo reizigers,
    Jullie zien wel veel he, leuk zeg surf and turf, dat wordt flink wandelen !
    Helaas is het weer nu iets minder, maar volgende week wordt dat ruimschoots goed gemaakt.
    Ze hebben een natte zomer gehad maar nu is het, vlg Peter z'n broer prima weer !

• 08 Maart 2017 - 12:49

Matthijs:

Hoi Anneke en Kees!

Jullie zijn al best een eind op weg! Wat een foto's zeg... Wauw. Laat de verhalen maar blijven komen, leuk om te lezen dat Annie d'r pensioen goed ingeluid wordt!

Dikke kus,
    Matthijs

• 09 Maart 2017 - 19:35

Marianne:

Hoi, ja dacht ik al die zandvlieg. Aggie balk heeft loit n half jaar lopen krabben. Dit ter opvrolijking.. jammer die regen nu..
    Inmiddels ik ook uit nederland weg en weer in mn geliefde west algarve waar het buitengewoon warm en sfralend weer is. 24 gr en strakblauw.. heerlijk dus, het enige luxeprobleem is nu te weinig zomerkleding haha
    Daag

• 10 Maart 2017 - 14:42

Gonnie:

Hoi, prachtige foto's hoor. Het lijkt we een beetje op Yellowstone. Heerlijk dat je alles zo op je gemak kan doen he als je met pensioen bent. Hopelijk blijft het weer nu ook meewerken! Veel plezier en mooie foto's blijven maken. Heb je straks weer wat te doen met uitzoeken:).

• 17 Maart 2017 - 14:01

Cootje:

och....dan lees ik jullie verslagen en dan krijg ik gelijk zin om te gaan. Ik ben blij dat jullie genieten van het land. Qua weer is er nog niets veranderd hoor ik. ik dacht altijd dat het wat tropisch was, maar het tegenovergestelde is waar, het kan er erg koud en onguur zijn, zoals in Nederland. Dat zijn van die dagen dat je graag bij de kachel wilt zitten. maar leuk om te horen dat jullie genieten!
    Groet, Cootje